Enestående Blues Heaven

At sammensætte programmet til en bluesfestival er en kunst. Hos Blues Heaven i Frederikshavn hedder kunstneren Peter Astrup, og han har netop demonstreret, at han formår at fylde palletten ud, så alle bliver både overraskede, begejstrede og glade. Først og fremmest serverede Peter Astrup en flok af de allerbedste amerikanere, hvoraf flere aldrig eller sjældent før havde besøgt Danmark. Han putter et engelsk retro r’n’b combo ind i sammenhængen og fostrer ideen med at præsentere en knægt på 12 år fra UK, som for det første selv fik sig en kæmpe oplevelse, men også overbeviste selv de mest kritiske publikummer og musikere om, at Toby Lee har en mægtig fremtid i bluesmusikken, og at bluesmusikken aldrig vil dø så længe, der fødes talenter som Toby. Ingen overlegne bedrevidende musikere med overbærenhed overfor knægten, men alle med åbenhed, hjertevarme og frem for alt respekt for knægtens talent.

Jo, der var også et yngre schweizisk band, som var pillet ud af European Blues Challenge-finalen, hvor de ikke vandt, men som fik lov til at demonstrere, at også de har en platform med værdier i bluesverdenen. ”We are overmatched at this festival, but we listen and learn”, sagde Patrick Geiger, som fik vist, at udgangspunktet for den lærdom var ganske godt.

Astrup gjorde det. Igen! Den mand er utrættelig i sin jagt efter at promovere bluesmusikken, og hans entusiasme, energi og evner har gjort ham kendt og respekteret verden over. Der er rigtig mange, der står i kø for at få lov til at være med næste år, men Peter Astrup vil også i 2018 gå sine egne veje og præsentere et program, som ligger ud over det forventede.

Efter seks år i Det Musiske Hus i Frederikshavn var festivalen flyttet til Arena Nord, og det var på mange måder et godt bytte Langt bedre publikumsfaciliteter både i salene med musik og i foyer og lounge. Langt bedre lyd og lys. Det må have været noget nær den bedste lyd, der nogensinde har været lavet for et dansk bluespublikum. Eller nærmere for et norsk, for igen i år fyldte gæsterne fra Norge godt op blandt de, der besøgte Blues Heaven. Nu skal danskerne blot lære, at Frederikshavn Blues Festival har skiftet navn og location, og at der i Arena Nord er plads til mange flere end i Det Musiske Hus.

Næste år bliver festival nr. 8 i Frederikshavn. Vi vil dermed for længst have passeret den syvende blueshimmel. Frederikshavn bakkede op med at male byen blå, så publikum kunne følge striben til arenaen.

Borgmester Birgit Hansen åbnede seancen. Wee Willie Walker satte sit håndtryk til Wall Of Fame. Big Llou Johnson lod sin gyldne stemme lyde udover hallen ved sin elegante præsentation af kunstnerne. Laura Carbone udstillede sine flotte bluesportrætter, og man kunne få trykt sin helt egen t-shirt på stedet, ligesom man kunne forøge CD-samlingen med kunstnernes både ældre og nyeste albums. Og både Hotel Jutlandia og Freddy’s Bar løftede med bluestalk og jam. Jo, det var bestemt en enestående bluesfestival. Blues Heaven On Earth.

Her kommer ingen anmeldelser af musikken. Det overlader vi trygt til Peter Widmer og Jacob Wandam fra bluesnews.dk, for det gør de meget bedre. Kvalificeret. Dog lige den enkelte ting, at den største personlige oplevelse for pressefotos.dk skribent var at opleve James Hunter Six, der forsvarede europæernes oprindelige udgave af amerikansk blues og soul med deres dynamiske og charmerende autentiske britiske rhythm and blues, som blev født i 60’erne og leveret helt unikt af Hunter med en stemme som Sam Cooke og Ray Charles og et band, der bare gyngede og var ever so tight. Det var blot én oplevelse fra årets bluesfestival i det nordjyske. Hver eneste anden gæst i Arena Nord havde en lignende med måske en anden eller flere andre kunstnere.

Yes, that was a festival indeed. We can’t wait for 2018.

Fotos: Bo Christensen og Kurt Helge
Tekst: Kurt Helge

See more pictures from friday
See more pictures from saturday

Special album with Toby Lee